Wat komt er op ons af?

Dit is al jarenlang de titel van de zedenleerblog. Helaas lag die de voorbije jaren een beetje onder het stof. De titel
mag blijven, want is meer dan ooit relevant Zedenleer tijdens de lockdown? Klik op Knubbes buik (de beer hier
rechts onder op de dobbelsteen) en bekijk eens wat mogelijk is en wat je fijn vindt om te doen.
Liefs, Sara

Wat er eerst stond:
Ook dit schooljaar staan er veel verschillende leuke en boeiende projecten op ons te wachten. Er zijn een aantal
onderwerpen die al gepland staan, maar we sluiten ons niet op in onze container en laten ook de buitenwereld op
ons af komen om nieuwe thema's aan te gaan.

zaterdag 14 september 2013

We gaan verder met waar we mee bezig waren.

Deze week werkten we verder met de lessen waaraan we vorige week begonnen waren.

Knubbe blijft onze vriend in de tweede leefgroep. We blijven creatief en liefst ook een beetje kleurrijker dan vorige week. We tekenden beren (aan de hand van een schema of naar vrije keuze) en stempelden en rolden met verf voor de latere achtergrond van ons voorblad. Volgende week zullen we een eerste oefening maken rond het eerste verhaaltje 'Ikkesteeg' en staan we even stil bij ons zelf. Als tussendoortje tekenen we de reeds ingeoefende beer op ons voorblad.
De knubbeschetsen van de groep Pascale & Valeria en daaronder een aantal kinderen van de drie klassen aan het werk.















De derde leefgroep (klas Lies) speelt een spel rond talenten en positief zijn tegenover elkaar naar aanleiding van het boekje van vorige week 'Een kroontje voor Annabelle'. Er zijn verschillende opdrachtkaartjes waarbij het vooral belangrijk is dat we leren nadenken. Voor vele kinderen is dat nog niet gemakkelijk en vragen ze: 'Moet dat echt?' Ja, we leren nadenken over allerlei zaken en ook over onszelf. Bijvoorbeeld: 'Wat kan je zelf goed? Benoem een van je talenten. Zeg iets goeds over een van je klasgenoten.'...

We hadden ook een paar filosofiekaartjes, waar ik de komende lessen toch nog mee wil verder werken. Vooral stilstaan bij onszelf en hoe we op anderen reageren.



De derde leefgroep (klas Claudia) heeft het spel nog te goed na de bosklassen. Zij hebben aan hun tekeningen verder gewerkt en we herhaalden ook nog eens het verhaal voor Luc.













De vierde leefgroep kreeg te horen dat ze aan de hand van de gevonden woorden in de kranten van vorige week een gedicht moesten schrijven over zichzelf. Vorige week werd gevraagd om woorden te zoeken die betrekking hebben tot hen zelf, maar zonder te weten waarvoor ze zouden dienen. Er zijn al een aantal leuke schrijfsels uit gegroeid.



























Het was niet meer zo warm als vorige week, maar toch werd de deur even open gezet en konden een aantal leerlingen buiten werken, zodat er eens wat frisse lucht door de longen èn de klas kwam.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten