Wat komt er op ons af?

Dit is al jarenlang de titel van de zedenleerblog. Helaas lag die de voorbije jaren een beetje onder het stof. De titel
mag blijven, want is meer dan ooit relevant Zedenleer tijdens de lockdown? Klik op Knubbes buik (de beer hier
rechts onder op de dobbelsteen) en bekijk eens wat mogelijk is en wat je fijn vindt om te doen.
Liefs, Sara

Wat er eerst stond:
Ook dit schooljaar staan er veel verschillende leuke en boeiende projecten op ons te wachten. Er zijn een aantal
onderwerpen die al gepland staan, maar we sluiten ons niet op in onze container en laten ook de buitenwereld op
ons af komen om nieuwe thema's aan te gaan.

donderdag 26 oktober 2017

11.11.11 #allemaalmensen

Terwijl in verschillende klassen al plannen worden gemaakt voor acties t.v.v. Music for Life blijven we ook tijdens de lessen niet-confessionele zedenleer aan de burgerschapszin van de kinderen werken en hen stimuleren om kritisch na te denken.

11.11.11 roept op om morgen, 27 oktober, de diversiteit binnen de scholen in beeld te brengen. Wij hebben dat de voorbije 10 dagen al gedaan tijdens de lessen zedenleer, zodat alles klaar is tegen 27 oktober.

Aan de hand van een vragenspel waarbij de kinderen naar een ja- of neen-vak moesten wandelen, leerden ze dat we allemaal verschillend zijn, maar op vele facetten ook gelijk. Sommige kinderen stonden er versteld van dat er mama's aan de andere kant van de wereld waren geboren en nu in Belgiƫ wonen. Sommige (groot)ouders zijn ooit gevlucht voor oorlog in hun thuisland. De meeste kinderen waren in Belgiƫ geboren en lusten ook graag pizza, frietjes en pannenkoeken.


























De huidige actie van 11.11.11 heeft als thema 'Allemaal mensen' en vraagt aandacht voor migratie en mensen op de vlucht. Niet enkel de oorzaken moeten aangepakt worden, maar er moet een rechtvaardig vluchtelingen- en migratiebeleid komen, waarbij de rechten van migranten / vluchtelingen worden gerespecteerd. We zijn allemaal mensen, onderweg naar beter.

Na het vragenspel werd de pin van 11.11.11 bekend gemaakt en nadien ook de affiche. Wat staat erop, wat zien de kinderen? Waarom moet er gekozen worden? Is dat meisje aan het spelen of aan het verdrinken, ...

Ook wij willen tonen dat er steeds aan een betere wereld moet gewerkt worden en we allemaal mensen zijn. Daarom tekenden de kinderen elk hun eigen pin en toonden ze zo dat ze hopen op en betere wereld en daar ook willen aan bijdragen. 












Ik stond versteld van wat de leerlingen vertelden, hoe ze hun wensen voor een betere wereld probeerden te uiten. Deze les heb ik aan al mijn leerlingen gegeven met aangepaste vragen en aangepaste begeleiding om tot het onderwerp en het beeld op de affiche te komen,...

Meer info over de campagne vind je hier. Je kan je ook daar registreren om de pin te dragen en zo een teken te geven dat er iets moet veranderen.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten