Wat komt er op ons af?

Dit is al jarenlang de titel van de zedenleerblog. Helaas lag die de voorbije jaren een beetje onder het stof. De titel
mag blijven, want is meer dan ooit relevant Zedenleer tijdens de lockdown? Klik op Knubbes buik (de beer hier
rechts onder op de dobbelsteen) en bekijk eens wat mogelijk is en wat je fijn vindt om te doen.
Liefs, Sara

Wat er eerst stond:
Ook dit schooljaar staan er veel verschillende leuke en boeiende projecten op ons te wachten. Er zijn een aantal
onderwerpen die al gepland staan, maar we sluiten ons niet op in onze container en laten ook de buitenwereld op
ons af komen om nieuwe thema's aan te gaan.

zondag 3 juni 2018

We schreven een brief

Als verwerking op het spel This is not a game schreven de kinderen een brief aan de vluchteling die ze hebben gevolgd.

Hallo Delvin,
Hoe gaat het met jou? Ik hoop dat je een huis hebt gevonden en een job. Was je blij toen je in België toekwam? Ik vind het wel jammer dat je niet in Syrië kon blijven. Je hebt geluk dat je de boottocht overleefd hebt. Vond je het lastig om uit het vluchtelingenkamp te vluchten? Ik zou wel willen weten hoe je dat gedaan hebt. Ik vind het wel straf dat je eerst de rest van je gezin op een bootje gestuurd hebt.
Ramón


Dag Jeanne,
Hallo, ik ben Helena. Ik heb het spel gespeeld waarin je 'meespeelt'. Ik vond het heel tof om jouw personage te spelen in het spel. Ik vind het heel jammer voor jou dat je moest vluchten uit je geboorteland en dat je mama is gestorven. Ik was heel blij toen je je familie terugvond in dat ziekenhuis. Wel stom dat je zus doodging aan haar verwondingen. Ik heb vanaf de eerste keer de asielaanvraag kunnen invullen, dus gelukkig kon je in je land blijven. Ik vind het heel tof van je vader dat hij in het hospitaal blijft werken als bakker. Ik hoop dat je daarna nog een heel tof leven had.
Helena


Lajos
Hallo,
Ik vind het vreselijk wat jij hebt meegemaakt, maar ik ben wel blij dat je veilig bent toegekomen. Ik heb een vraag en die gaat als volgt: "Ben je nog altijd boom op alle Duitsers of alleen op deze die Hongarije hebben bezet?" Nog een paar vraagjes: "Ben je veel vrienden kwijt geraakt toen je ging vechten in de nacht? Bedoel je met afscheid nemen dat je moeder dood is of omdat je vlucht zonder haar?"
Ik vind het super. Het is echt fantastisch om te zien hoe je zo hebt doorgezet en je hebt het gehaald! Ik vind het ook leuk voor jou dat je met een vriend bent kunnen vluchten.
Nog veel succes.
Salut
Annabelle


Dag Daborka Vlahovic.
Chili lijkt me echt een super leuk land. Was het daar gezellig? Ik vind het echt verschrikkelijk wat je hebt meegemaakt. Je zal wel een heel goeie moeder geweest zijn om zo sterk te zijn en zo door te zetten. Toen de vrachtwagen in brand vloog, was je dan gewond (of je man en kinderen)? Nam je dan nog iets mee uit de vrachtwagen? Je was natuurlijk heel erg geschrokken toen je het nieuws kreeg dat je man werd gezocht. Maar je was sterk en dapper en je had er alles voor over om hem terug te krijgen. Zeiden je kinderen niet veel dat jij en supermama bent? Waarom gingen jullie eigenlijk naar Argentinë? Waarschijnlijk was je suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuperblij dat Kiko uit het folterhuis was geraakt. Dokter Ellens was zeker een goede vriend. Jullie kinderen zijn heel erg schattig.
En trouwens, ik heet Ena. Daaaaaag.


Hallo Zjefke,
Ik heb gelezen over je tocht naar Engeland. Ik vind het echt knap dat je dat durft op die leeftijd. Toen je in Antwerpen aankwam te voet in de richting van de haven, hoe was dat om die boot te zien en alles achter te laten en een nieuw leven te beginnen in Engeland? Was de Red Star Line echt zo mooi als ze zeggen? Hoe was het om aan te komen in Engeland? Was het eng om te slapen in Alaxandra Palace? Was je blij toen je een huis kreeg in Bernsley? En ik vind het best eng om in een kasteel te slapen. Spijtig dat je neefje Rik doodging. Ik ben blij om te horen dat je terug naar huis mocht.
Veel groetjes, Yelani.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten