Wat komt er op ons af?

Dit is al jarenlang de titel van de zedenleerblog. Helaas lag die de voorbije jaren een beetje onder het stof. De titel
mag blijven, want is meer dan ooit relevant Zedenleer tijdens de lockdown? Klik op Knubbes buik (de beer hier
rechts onder op de dobbelsteen) en bekijk eens wat mogelijk is en wat je fijn vindt om te doen.
Liefs, Sara

Wat er eerst stond:
Ook dit schooljaar staan er veel verschillende leuke en boeiende projecten op ons te wachten. Er zijn een aantal
onderwerpen die al gepland staan, maar we sluiten ons niet op in onze container en laten ook de buitenwereld op
ons af komen om nieuwe thema's aan te gaan.

zondag 19 oktober 2014

Overzicht oktober

We zijn alweer een maand verder en we staan op een weekje afstand van de eerste schoolvakantie. Tijd voor een tweede overzichtje. Ik kreeg op het vorige overzicht een aantal leuke reacties en ook het bericht dat het wel fijn is om een aankondiging te krijgen dat de blog is bijgewerkt. Dat zal ik in de toekomst (proberen) blijven doen.

Tweede leefgroep:
De leerlingen van de tweede leefgroep zitten verdeeld over twee momenten. De klas van Valeria heeft op donderdagochtend les, meteen om 20 over 8 en dat is een groepje van 14 leerlingen. De klassen van Lies, Els en Ingrid hebben les om 10u30 en zitten met dubbel zoveel in de klas. Daardoor worden de lessen wel eens anders aangepakt, kan het al eens wat trager gaan, ... Dat zullen jullie ook merken in het overzicht. Door de zeeklassen en de sportdag (Kronkeldidoe) lijkt het misschien alsof we niet zoveel gedaan hebben ;-).

We gingen verder met het egeltje dat erop uit trekt.



We speelden memory en bij elke juiste 'vondst' leerden we iets bij over hoe egels leven en hoe wij voor hen kunnen zorgen. Aan de hand van die weetjes, merkten we dat het boek dat we lazen niet helemaal klopt met de realiteit. We kregen nadien nog een werkblaadje om over een aantal zaken nog even na te denken. :-)




5 oktober was het lerarendag. De kinderen kennen deze dag vooral als een dag om hun leerkrachten in de bloemetjes te zetten (Bedankt voor de leuke tekeningen die ik hiervoor mocht ontvangen.), maar in de les zedenleer staan we ook even stil bij de kinderen die door omstandigheden moeilijker naar school kunnen gaan of misschien zelfs helemaal niet. De kinderen van klas Valeria leefden helemaal mee met het 'poppenspel' over Sanne, een Belgisch meisje dat in de Filipijnen een aantal kinderen ontmoet die al dan niet naar school gaan. De kinderen uit de klassen van Lies / Els en Ingrid zullen dat verhaal aanstaande donderdag horen en bekijken.   




Derde leefgroep:
Het eerste thema was er meteen eentje in heel veel verschillende werkvormen. Net zoals in de tweede leefgroep hebben we kennis gemaakt met een aantal kinderen en hoe zij naar school gaan. We hadden het over kinderen uit India, Albanië, Peru, Guatemala, Oeganda en de Filipijnen. De klas werd verdeeld in 6 groepen en elke groep was even 'peter / meter' van een van deze kinderen. Aan de hand van een spel moesten ze krijtjes (punten) verzamelen zodat hun kind op een gemakkelijke(re) manier naar school zou kunnen gaan. Bij een vol (score)bord mochten ze ook de andere groepen helpen, zodat de volledige klas uiteindelijk alle kinderen heeft 'geholpen'.

- De eerste opdracht was een nieuwsbericht over de zes kinderen. De groepjes moesten de fiches zo goed mogelijk aanvullen.
- De tweede opdracht was een taallesje. Leer tellen in de taal van je kind.
- De derde opdracht was drama. Elke groep moest twee woorden uitbeelden die met school te maken hebben, zoals bv. schoolfeest, rapport, schooluitstap, ... Niet zo gemakkelijk, maar ze hebben dat heel goed gedaan.
- De vierde opdracht was echt een uitdaging. Iets dat de kinderen (bij mij althans) nog nooit hebben gedaan. Elke groep kreeg een stelling, maar deze stelling was het tegenovergestelde van een andere groep. De leerlingen moesten zoveel mogelijk argumenten verzinnen ten voordele van die stelling, zelfs als ze het er niet mee eens waren. Op die manier leerden ze zich ook inleven in andere meningen, leren ze om anderen beter te begrijpen, ...

Uiteindelijk werden de twee groepen tegenover elkaar gezet. Ik noemde het de 'battles' zoals in de 'Voice Kids', een programma dat de meeste kinderen blijkbaar wel kennen. Ze mochten reageren op elkaars argumenten en hun eigen argumenten in de verf zetten. Er waren leerlingen bij die dit echt fantastisch deden. Een aantal kinderen maakten er bijna een figuurlijk gevecht van, maar dat hebben we toch meteen afgeblokt. Geweld is nooit OK.
Met deze laatste opdracht konden al onze kinderen uit de verschillende landen terug naar school. Als beloning hiervoor speelden we een spel op de speelplaats: 'Draak', het lievelingsspel van een van de kinderen. Samenwerken was hierbij heel belangrijk.
Er zijn heel wat foto's van deze lessenreeks en die zijn binnenkort op de  website van de school te vinden onder 'zedenleer'.

Vierde leefgroep:
Net zoals klas Els ging ook klas An naar de tentoonstelling 'Gent verschilt'. Daarnaast hebben we in beide groepen gesproken over migratie. In het vorig overzicht schreef ik al dat we in Gent 50 jaar migratie vieren en dat het dan over de Turkse migratie gaat. Voor de eerste grote groep Turken naar Gent kwamen, was er eerder al een grote groep Italianen naar België gekomen om in de staalindustrie en de steenkoolmijnen te werken. Aan de hand van de biografie van Rocco Granata leerden we dat de Italianen helemaal niet goed behandeld werden bij hun aankomst in België. Ze woonden in barakken, mochten geen ander werk uitvoeren en de kinderen waren eigenlijk gedoemd om ook in de mijnen te gaan werken. Het contract tussen Italië en België werd stopgezet na de grote mijnramp in Marcinelles. België weigerde de werkomstandigheden en de veiligheid in de mijn te verbeteren. De mijnwerkers bleven werken, maar er kwamen geen grote groepen nieuwe gastarbeiders meer uit 'de laars' naar België.

Deze les was ook een goede les in vooroordelen. Niet alleen i.v.m. anders zijn, maar ook omdat ik de les was begonnen met het lied 'Marina' van Rocco Granata. De leerlingen uit beide klassen linkten het lied meteen aan de film die voor hen omwille van de hoes / affiche bestempeld werd als een 'vieze' film. Deze film komt helemaal niet overeen met wat enkel de affiche zegt, maar is gebaseerd op de biografie van Rocco Granata tot aan zijn wereldhit Marina en vertelt eigenlijk het verhaal van de Italiaanse migratie naar België. Ikzelf was soms echt beschaamd (als Belg) dat er op die manier met mensen werd omgegaan / nog steeds wordt omgegaan. De kinderen hebben al een deel van de film gezien en nadien kwamen er sommigen vertellen dat ze de film verkeerd hadden beoordeeld en het eigenlijk wel een goede film is. Die reacties doen me enorm plezier. :-)

De Turkse migratie in Gent komt later dit jaar nog aan bod, kwestie van een beetje afwisseling te bieden in onderwerpen.

Vorige week was er de dag tegen de armoede. We hebben het hier niet echt uitgebreid over gehad, maar ik heb wel de kinderrechten aan armoede gekoppeld. We bekeken een overzicht van verschillende kinderrechten en het was aan de leerlingen om uit te leggen wat ze inhielden en waarom die kinderrechten bestaan. Het werden in beide klassen enorm boeiende gesprekken. In november, rond de 25ste verjaardag van het kinderrechtenverdrag spelen we nog een spel om nog beter te leren begrijpen dat die rechten echt belangrijk zijn  en er zijn om kinderen te beschermen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten